WORD TRAINER
In Vlaanderen sporten steeds meer kinderen, jongeren, volwassenen en senioren. Het plezier van sporten in kwaliteitsvolle omstandigheden wordt door iedereen gewaardeerd. Sporters en ouders hechten dan ook terecht veel belang aan goed opgeleide en kwaliteitsvolle trainers, begeleiders en clubbestuurders. Het is de missie van de Vlaamse Trainersschool (VTS) om zoveel mogelijk trainers, sportbegeleiders en clubbestuurders zo goed mogelijk op te leiden.
In samenwerking met de VTS organiseert de Vlaamse Roeiliga opleidingen voor trainers, met als doelstelling een stijging van het aantal gediplomeerde actieve trainers.
Naast de effectieve cursusorganisaties is het ook belangrijk om de cursussen inhoudelijk up-to-date te houden. De cursusteksten worden regelmatig gescreend den bijgewerkt. We streven er ook naar dat docenten op een kwaliteitsvolle manier hun lessen doceren.
De roeiwereld is steeds op zoek naar goede en enthousiaste trainers. Ben je al trainer en heb je nog geen trainersdiploma? Heb je interesse om een gekwalificeerd roeitrainer te zijn of mik je op een hoger trainersdiploma? Kijk dan snel welke cursussen beschikbaar zijn voor u!
Geen idee welke opleiding je kan volgen? Maak dan gebruik van de handige Keuzewijzer die VTS ontwikkeld heeft en vind de geschikte opleiding!
NIEUWE OPLEIDINGSSTRUCTUUR VANAF 2026
Vanaf 1 januari 2026 gaat er een nieuwe opleidingsstructuur in voege, waarbij je als trainer een keuze maakt tussen een participatiegerichte context of een prestatiegerichte context.
Waarom een nieuwe opleidingsstructuur? De bedoeling is om de focus binnen de opleiding te leggen op de juiste trainingscontext. De doorstroom richting hogere opleidingsniveaus wordt hiermee ook logischer opgebouwd.
Binnen een meer uitgesproken participatiecontext is het hoofddoel om sporters te initiëren in sport en hen via sport positieve ervaringen bij te brengen. Plezier en (levenslange) sportdeelname staan centraal. Prestatie- en competitie-elementen worden globaal minder benadrukt. Binnen een meer uitgesproken prestatiecontext wordt nagestreefd om sporters op voortdurende basis verder te ontwikkelen i.f.v. het verbeteren van de sportprestatie. Competitieve ontwikkelings- en prestatiedoelen dienen via gerichte trainingsplanning te worden nagestreefd. Het engagement van alle betrokkenen is hier globaal gezien intensiever.
In het roeien bieden we binnen de participatiecontext de opleiding initiator roeien aan. Binnen de prestatiegerichte context bieden we de opleidingen trainer C, trainer B en trainer A roeien aan.
DE VTS-KEUZEWIJZER
Initiator roeien
FUNCTIE / CONTEXT
De initiator staat in voor het zelfstandig begeleiden van sporters (kinderen, adolescenten of volwassenen) die actief zijn binnen een participatiecontext (sportclub of andere sportieve omgeving) en zich situeren in de LTAD-ontwikkelingsfasen ‘Active start’, ‘FUNdamentals’, ‘Learn to train’ en/of ‘Active for life’.
ROL
De initiator neemt de rol op van een beginnend trainer binnen de beschreven context.
VERANTWOORDELIJKHEID EN AUTONOMIE
De initiator kan instaan voor het plannen, geven en evalueren van meerdere opeenvolgende trainingssessies i.f.v. het bereiken van concrete ontwikkelingsdoelen en het ontwikkelen van fysieke geletterdheid bij de betrokken sporters. De initiator kan zelfstandig activiteiten plannen en leiden in een combinatie van wisselende contexten en neemt verantwoordelijkheid op voor eigen werk. De initiator kan het eigen functioneren evalueren en bijsturen. De initiator bouwt positieve relaties uit met sporters en andere betrokkenen uit de nabije omgeving.
VOORBEELD DOELGROEP
Beginnende roeiers
Recreanten
EEN INITIATOR IS IN STAAT TOT HET UITVOEREN VAN VOLGENDE ZAKEN :
- Instaan voor het initiëren van beginnende en/of recreatieve roeiers (jongeren, adolescenten en volwassenen)
- Kan initiaties geven op clubniveau, rekening houdend met de ontwikkelingskenmerken van de doelgroep en de ontwikkelingslijn van het roeien
- Kan leerdoelen opstellen voor aangepaste sporttechnische en -tactische trainingssessies en kan deze doelen bereiken met de doelgroep
Trainer C roeien
FUNCTIE / CONTEXT
De Trainer C staat in voor het zelfstandig begeleiden van sporters die actief zijn binnen een prestatiecontext (georganiseerde sportstructuren) tot op een landelijk/nationaal niveau en zich situeren in de LTAD-ontwikkelingsfasen ‘Learn to train’, ‘Train to train’ en/of ‘Train to compete’.
ROL
De Trainer C neemt de rol van een beginnend trainer op binnen de beschreven context.
VERANTWOORDELIJKHEID EN AUTONOMIE
De Trainer C kan instaan voor het plannen, geven en evalueren van meerdere opeenvolgende trainingssessies (periodeplanning) i.f.v. het bereiken van concrete ontwikkelings- en prestatiedoelen en het ontwikkelen van fysieke geletterdheid bij de betrokken sporters. De Trainer C kan zelfstandig activiteiten plannen, leiden en evalueren in een combinatie van wisselende contexten en neemt verantwoordelijkheid op om persoonlijke en collectieve resultaten te bereiken. De Trainer C kan het eigen functioneren evalueren en bijsturen met het oog op het bereiken van collectieve resultaten. De Trainer C begeleidt assistent-trainers qua trainingsaanpak.
VOORBEELD DOELGROEP
U15 competitieroeiers
Deelnemers aan het allroundcriterium
EEN TRAINER C IS IN STAAT TOT HET UITVOEREN VAN VOLGENDE ZAKEN :
- Stimuleren van de sportieve ontwikkeling van wedstrijdroeiers
- Het verzorgen van trainingen aan wedstrijdroeiers
- Het coachen van wedstrijdroeiers bij hun wedstrijden en testen
- Het organiseren van activiteiten binnen de roeivereniging
- Het aansturen van het sporttechnisch kader binnen de roeivereniging
TRAINER B ROEIEN
FUNCTIE / CONTEXT
De Trainer B staat in voor het zelfstandig begeleiden van sporters die actief zijn binnen een prestatiecontext (georganiseerde sportstructuren) tot op een nationaal niveau en zich situeren in de LTAD-ontwikkelingsfasen ‘Train to train’, ‘Train to compete’ en/of ‘Train to win’.
ROL
De Trainer B neemt de rol op van een meer ervaren trainer binnen de beschreven context.
VERANTWOORDELIJKHEID EN AUTONOMIE
De Trainer B kan instaan voor het plannen, geven en evalueren van trainingssessies over de periode van 1 seizoen (jaarplanning) i.f.v. het bereiken van concrete ontwikkelings- en prestatiedoelen en het ontwikkelen van fysieke geletterdheid bij de betrokken sporters. De Trainer B kan autonoom activiteiten en programma’s (op middelgrote en grote schaal) plannen en leiden in complexe en gespecialiseerde contexten. De Trainer B neemt het eigen leerproces mee in handen aan de hand van zelfreflectie en zet sterk in op de uitbouw van positieve werkrelaties met alle betrokkenen. De Trainer B kan eindverantwoordelijkheid opnemen in de ontwikkeling en het overschouwen van managementstructuren en ontwikkelingsprogramma’s voor andere trainers en stafleden (mentorrol).
VOORBEELDEN DOELGROEP
Competitieroeiers op nationaal niveau die trainen richting een Belgisch Kampioenschap
U19 roeiers richting eerste internationale niveau (vb. Coupe de la Jeunesse).
EEN TRAINER B IS IN STAAT TOT HET UITVOEREN VAN VOLGENDE ZAKEN :
- Stimuleren van de sportieve ontwikkeling van wedstrijdroeiers
- Het verzorgen van trainingen aan wedstrijdroeiers
- Het coachen van wedstrijdroeiers bij hun wedstrijden en testen
- Het organiseren van activiteiten binnen de roeivereniging
- Het aansturen van het sporttechnisch kader binnen de roeivereniging
TRAINER A ROEIEN
FUNCTIE / CONTEXT
De Trainer A staat in voor het zelfstandig begeleiden van sporters die actief zijn binnen een prestatiecontext (georganiseerde sportstructuren) tot op een internationaal niveau en zich situeren in de LTAD-ontwikkelingsfasen ‘Train to train’, ‘Train to compete’ en/of ‘Train to win’.
ROL
De Trainer A evolueert richting de rol van experttrainer binnen de beschreven context.
VERANTWOORDELIJKHEID EN AUTONOMIE
De Traienr A kan instaan voor het plannen, geven en evalueren van trainingssessies over de periode van meerdere seizoenen (meerjarenplanning) i.f.v. het bereiken van concrete ontwikkelings- en prestatiedoelen en het ontwikkelen van fysieke geletterdheid bij de betrokken sporters. De Trainer A kan autonoom activiteiten en programma’s (op middelgrote en grote schaal) plannen en leiden in complexe en gespecialiseerde contexten. De uitbouw van een persoonlijke coachfilosofie en bijsturing van het eigen leerproces aan de hand van zelfreflectie vallen onder zijn/haar verantwoordelijkheid. De Trainer A kan een multidisciplinair begeleidingsteam uitbouwen en coördineren en verdiept zich in relevante sportwetenschappelijke tendensen. De Trainer A kan eindverantwoordelijkheid opnemen in zowel de ontwikkeling en het overschouwen van managementstructuren en ontwikkelingsprogramma’s voor andere trainers en stafleden (mentorrol), als voor de behaalde resultaten.
VOORBEELDEN DOELGROEP
U19 en U23 roeiers richting EK/WK
Internationale eliteroeiers
Olympische roeiers
EEN TRAINER A MOET IN STAAT ZIJN TOT HET UITVOEREN VAN VOLGENDE ZAKEN :
- Sporters van alle leeftijden vervolmaken en begeleiden naar een internationaal prestatieniveau of een doorgedreven competitieniveau
- Sporters coachen op basis van een meerjarenplanning (sporttechnisch , conditioneel en mentaal)
- Leiding geven aan een trainersteam
- Kunnen opstellen van wedstrijddoelen en wedstrijdtactieken
- Rekening houden met de mentale en medische aspecten bij intensief trainen. Trainer A is het hoogste niveau binnen de door VTS aangeboden trainersopleiding. Gediplomeerde Trainers A hebben een complete opleiding doorlopen en zullen zich na de cursus via sportspecifieke clinics en bijscholingen van hoog niveau, in binnen- en buitenland, voortdurend moeten kunnen vervolmaken om kwaliteitsvol te blijven coachen
FAQ
Voor alle vragen over de nieuwe opleidingsstructuur kan je steeds terecht bij de directeur sportkaderopleidingen Celine Pieters.
- Rechtstreekse doorstroom van de vroegere initiator (voor 2026) naar een trainer B opleiding kan helaas niet meer
- Je dient je in te schrijven voor de trainer C opleiding, maar je kan wel voor bepaalde vakken vrijgesteld worden
- Neem gerust contact op met VRL hierover
- Dit is het vroegere ‘algemene gedeelte’, maar nog steeds module 1 van de opleiding
- Deze module wordt georganiseerd door de Vlaamse Trainersschool
- Je dient deze niet meer verplicht af te leggen voor de start van de cursus
- Deze vakken kunnen in zelfstudie gedaan worden, en je kan het examen afleggen op het moment dat je zelf wil
- Neem gerust contact op met VRL voor meer vragen
Trainer C
- Trainingsmethodiek – basis (9u)
- Motorisch leren (6u)
- Sportpsychologie – basis (6u)
Trainer B
- Sportfysiologie – basis (6u)
- Anatomie – basis (6u)
- Plannen en periodiseren (6u)
- Meten en evalueren (6u)
Trainer A
- Sportfysiologie – gevorderd (6u)
- Trainingsmethodiek – gevorderd – uithouding (6u)
- Trainingsmethodiek – gevorderd – kracht en bewegingsefficiëntie (6u)
- Deze module gaat over ‘levenslang leren’
- Wordt georganiseerd door de Vlaamse Trainersschool
- Is enkel op trainer B (12u) en trainer A (26u) niveau
- VTS wil het levenslang leren stimuleren via zelfreflectie, kritisch denken, innovatie en kennisproductie, autonomie en verantwoordelijkheid en leervermogen en ‘growth mindset’.
EEN VRAAG OVER EEN TRAINERSCURSUS?
Heb je interesse in een opleiding Initiator, Trainer C, Trainer B of Trainer A? Heb je verdere vragen over een opleiding?
Laat het ons zeker weten!